Täytä, kun haluat liittyä
ISP BizEnkeli -verkostoon

[gravityform id="6" name="verkostoon" title="false" description="false" ajax="true"]

Täytä, kun haluat liittyä
ISP BizManager -verkostoon

[gravityform id="7" name="ISP Biz Manager verkostoon?" title="false" description="false" ajax="true"]

Ilmoittaudu ISP Sijoittajatilaisuuteen
täyttämällä yhteystietosi:

[gravityform id="8" name="Tilaisuudet" title="false" description="false" ajax="true"]

Olen kiinnostunut ISP-toiminnasta
sekä sijoituskohteista

[gravityform id="10" name=" Mukaan ISP-toimintaan?" title="false" description="false" ajax="true"]

Yrityksen kunto myyntihetkellä on tärkeä arvon määrittäjä. Myyntikunnon eteen kannattaa nähdä vaivaa.Yritys, joka on tilapäisissä taloudellisissa vaikeuksissa, kannattaa tervehdyttää ja vakauttaa ennen kuin sen laittaa myyntiin.

Yritysten talouden vakauttamisen sekä yrityskauppojen ammattilaisen mukaan suurin osa ongelmista johtuu siitä, ettei selvitetä tervehdyttämismahdollisuuksia.

– Yrittäjä ei välttämättä näe ongelmatilanteessa valoa, mutta siinä kuitenkin voidaan päästä hyvään lopputulokseen. Koskaan ei kannata myydä yritystä ongelmien keskellä, Yritysfakta Oy:n perustaja ja pitkän linjan yrittäjä Antti Tusa vakuuttaa.

Riihimäkeläinen Tusa on Suomen Yrittäjien valtakunnallisen asiantuntijapalvelun jäsen ja omistajanvaihdosten asiantuntijana Hämeen Yrittäjien maakunnallisessa neuvontaorganisaatiossa, joten sekä yritysten talouden kuntoon saattaminen että yrityskaupat ovat tulleet tutuiksi. Vuosittain SY:ssä tehdään 500–600 maksutonta kartoitusta yritysten tervehdyttämiseksi, joten Tusaan voi olla yhteydessä myös silloin, kun yritystaloudessa alkaa olla ongelmia. Usein yritysmyyntihalujen taustalla onkin taloudellisia ongelmia, jotka kuitenkin voidaan vakauttaa.

Antti Tusa nostaa esiin omistajanvaihdoksissa ostajan näkökulman, josta puhutaan harvemmin.

– Kyseessä on kahden osapuolen toimenpide. Ostaja ostaa ja myyjä myy. Ostopuolella on vielä paljon kehitettävää. Ostajan näkökulmasta voisi vaikka miettiä, että onko ostaja valmis ottamaan elämänsä ehkä suurimman taloudellisen riskin tehdessään yrityskaupan.

Ostaja ja myyjä eivät kohtaa kunnolla

Kysymys on siitä, miten varmistat mitä olet ostamassa, onko hinta oikea, miten saat yrityksen langat käsiisi, miten markkinat kestävät, onko ostokohteessa tehty ja mahdollista tehdä jatkossakin kehitystyötä. Luetteloa voisi Tusan mukaan jatkaa edelleen, mutta yrityskauppojen ongelman voi kiteyttää siihen, että ostaja ja myyjä eivät kohtaa kunnolla.

Ongelman ratkaisuksi Antti Tusa tarjoaa ulkopuolista asiantuntija-apua. Tällöin on mahdollisuus saada erilaista näkökulmaa asioihin ja konkreettista ongelmiin pureutumista.

– Ensiaskel yrityskauppoihin, ostajalla ja myyjällä, on kuitenkin oma analyysi, tuiki rehellinen ja jopa inhorealistinen perus-SWOT-tarkastelu, jossa itse arvioidaan todelliset vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Analyysi tehdään vain omaan käyttöön. Tärkeintä on sisäistää se.

Toinen askel hyviin kauppoihin on, että myytävä tavara on esillä. Kysymys on markkinoiden huomioimisesta, kysynnästä ja tarjonnasta. Ostajaehdokkaiden ja tarjousten runsaus tarkoittaa usein myös hyvää hintaa.

Ja kannattaa jo hyvissä ajoin turvautua ulkopuoliseen asiantuntijaan omistajanvaihdoksen valmisteluissa. Erityisesti ulkopuolisen asiantuntijan tarve korostuu, jos myytävä yritys on taloudellisissa vaikeuksissa. Yritystalouden vakauttamiseen keskittyvässä Yritysfaktassa on vuosien saatossa syntynyt selvä näkemys siitä, että kuntoon laitettu yritys on usein sekä myyjän että yrittäjäksi aikovan ostajan etu.

Lähde: Hämeen Yrittäjät ry:n julkaisu, kesä 2011

 

 

Leave a Reply

Haluan lisätietoja

[gravityform id="9" name="Haluan lisätietoja" title="false" description="false" ajax="true"]